Op 11 mei gaan de basisscholen weer deels open. Tot die tijd hebben de meeste kinderen vakantie. Het thuisonderwijs voor kinderen onder de twaalf jaar is dan ook waarschijnlijk voor de meeste gezinnen voorbij. Een grote opluchting voor veel ouders. Kinderen op het voortgezet onderwijs blijven voorlopig nog wel thuis.

Impact Corona crisis

Voor gezinnen met hoogsensitieve kinderen heeft de afgelopen periode veel gevraagd en ook de komende periode zal nog zijn impact hebben.

Hoogsensitieve kinderen voelen intens en denken diep na over wat ze waarnemen. Dat maakt dat ze in zo’n periode als dit emotioneel van slag en snel gestrest kunnen zijn. Ouders krijgen te maken met woede-aanvallen en huilbuien. Met kinderen die moeilijk in slaap vallen of minder goed luisteren.

Wat kan je doen voor een hoogsensitief kind in deze periode? Ik heb het samengevat in 5 tips.

 

1. Leg prioriteit bij welbevinden 

 

In deze periode zal door alle stress je kind meer moeite hebben met taken dan voorheen. Een terugval is heel aannemelijk. Met streng zijn veroorzaak je alleen maar meer stress.

Probeer geduld te hebben met je kind en leg de prioriteit bij het welbevinden. Kijk wat je kind nodig heeft om zich beter te voelen.

Misschien is er meer rust nodig, of meer één-op-één tijd om het gevoel van veiligheid terug te krijgen. Als het kind weer beter in zijn vel zit, komen die taken ook wel weer.

 

2. Laat je kind zijn emoties uiten 

Voor hoogsensitieve kinderen is deze periode nog intenser dan voor andere kinderen.

Zij voelen de emoties van de mensen om zich heen, hebben moeite met veranderde omstandigheden en denken diep na over alles wat ze waarnemen.

 

Bij veel hoogsensitieve kinderen komen die emoties er stormachtig uit: ze worden boos of verdrietig in het kwadraat om niets. Maar sommige hoogsensitieve kinderen houden het binnen en zie je wegkwijnen.

Hoe jouw kind het ook uit, zorg dat er voldoende ruimte is voor je kind om zijn emoties te uiten. Wellicht dat hij of zij kan vertellen wat hij/zij allemaal voelt. Misschien is het makkelijker emoticons aan te wijzen, te tekenen of te dansen.

Het maakt niet uit op welke manier, als je je kind maar ruimte geeft te uiten wat er speelt.  Door het onderdrukken van emoties bouwen ze spanning op. Die kan zich (op de meest onhandige momenten) ontladen in woedeuitbarstingen of in fysieke klachten.

Lees ook dit blog (11 manieren om je kind te helpen bij intense emoties).

 

3. Zorg voor voldoende afwisseling op 1 dag 

Had jouw hoogsensitieve kind moeite met leren en het maken van zijn huiswerk in deze periode? Of merk je nu lamlendigheid en verveling?

De stress die ze ervaren heeft effect op hun cognitieve functies.

Zorg ervoor dat je verschillende soorten activiteiten afwisselt. Momenten van concentratie met momenten van beweging, ontspanning of een andere activiteit zoals knutselen of puzzelen. Zo is het brein steeds op een andere manier actief.

En dat houdt het brein gezond en het kind zit beter in zijn vel.

 

4. Rust is nu essentieel 

 

Hoogsensitieve kinderen hebben meer dan andere kinderen rust nodig. Taken en werkzaamheden kosten door hun diepgaande verwerking nu eenmaal meer energie. De huidige situatie levert extra stress op. Door alle veranderingen, zorgen, nieuwe structuur etc.

Als je kind wat luier is dan normaal, is dat heel logisch. Geef hem de ruimte om rust te nemen. Het liefst gedurende de dag een aantal momenten. Als je kind dat niet uit zichzelf doet, probeer dan samen te ontdekken waar je kind echt van bijkomt. En stimuleer je kind die activiteit dan ook te gaan doen.

Zorg daarnaast voor voldoende slaap. Wat voldoende is verschilt van mens tot mens, maar hoogsensitieve personen hebben vaak extra slaap nodig. In het boek “Hoogsensitieve kinderen” vind je tips om je kind beter te helpen slapen.

 

5. Voor het slapen het hoofd leeg maken 

Voor veel hoogsensitieve kinderen is het inslapen lastig. In deze periode lijkt dat zelfs wat versterkt te worden.

De oorzaak ligt vaak (maar zeker niet altijd) in een ‘vol hoofd’. Het kind denkt nog over van alles na, over wat er gebeurd is, of hij alles wel goed gedaan heeft, wat er morgen gaat gebeuren….

Het inslapen wordt gemakkelijker als die gedachten minder aanwezig zijn.

Dat kan bijvoorbeeld door op een eerder tijdstip met je kind te praten over al die gedachtes en je kind te stimuleren zijn gedachten te uiten in woorden of tekeningen.

Een andere aanpak die goed werkt is je kind te helpen het hoofd leeg te maken met visualisaties. Er zijn verschillende boekjes op de markt met verhalen voor kinderen die stimuleren dat het kind vooral de sensaties in het lijf voelt. Zich lichamelijk inleeft in het verhaal. Dan is de focus ergens anders en slapen ze makkelijker in.

Geef daarnaast ook veel positieve feedback. Sta stil bij wat goed gaat, wat je kind goed gedaan heeft en waar jullie dankbaar voor zijn. Nog meer dan andere kinderen hebben hoogsensitieve kinderen deze positieve gedachtes nodig en zorgt het voor meer rust in hun hoofd.

 

Kan je als ouder wel wat ondersteuning gebruiken? Honderden ouders volgden al de online training “Begrijp & Begeleid je hoogsensitieve kind”. Bekijk hier of het ook iets voor jou is.

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest