Ben jij vaak de eerste bent die opstapt bij een feestje?

Feestje is intens

Het is niet zo dat je niet van de gezelligheid houdt, of dat je geen tijd met je vrienden wilt doorbrengen. Maar er zijn een aantal factoren die sterk op jou als HSP inwerken, die jou ongemerkt beïnvloeden, waardoor je toch weer als eerste naar huis gaat. Deze 5 aspecten spelen daarbij vaak een rol.

Harde muziek

Geluid is al snel overprikkelend voor jou als HSP. Een feestje met harde muziek is een aanslag op je oren. Het kost je ook veel moeite om je te concentreren op gesprekken als de muziek hard staat, waardoor je gezellig kletsen niet lang volhoudt.

Oppervlakkig

Ook de aard van de gesprekken zijn van invloed. Als de gesprekken alleen maar over koetjes en kalfjes gaan, verveel jij je snel. Je verlangt naar diepgang. Naar gesprekken over de belangrijke dingen in het leven. Naar het delen van emoties, verlangens en dromen. Maar op veel feestjes zitten dat soort gesprekken er niet echt in. Daardoor haak je af, en heb je het minder naar je zin.

Negatieve sfeer

Als HSP ben je erg gericht op harmonie. Als de sfeer op een feestje negatief is, bijvoorbeeld door een boze of kritische toon van één van je vrienden, raakt dat je sterk. Je probeert weer harmonie in de groep te krijgen en dat kost je dat veel energie.

Spanning

Datzelfde geldt als er spanning hangt tussen een paar vrienden. Ook al wordt het niet uitgesproken, jij merkt dat direct op. Je voelt gewoon direct de onuitgesproken onenigheid aan, bijvoorbeeld tussen de gastheer en gastvrouw. Een feestje is meestal niet de plek om die spanning op te lossen, maar het is voor jou heel intensief om in die spanning gezellig te doen.

Snel moe

Na een gewone (werk)dag ben je vermoeider dan een gemiddeld persoon. Als het feestje dan ook nog niet ideaal is, en je brein hard moet werken om alle (geluids- en emotionele) prikkels te verwerken, voel je je al snel uitgeput en verlang je vooral naar je bed. Hoog tijd om naar huis te gaan dus.

Voorzorgsmaatregelen

Als je deze processen beter bij jezelf herkent, kan je makkelijker accepteren dat jij gewoon niet zo lang op een feestje wilt zijn. Of je kunt maatregelen treffen om het feestje prettiger te maken, bijvoorbeeld door met een fijne gesprekspartner te gaan, oordoppen mee te nemen of voor het feestje nog even te rusten.

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest