Maar liefst 60% van de hoogsensitieve kinderen heeft problemen met eten (onderzoek Esther Bergsma*) en geregeld leidt dit tot strijd aan tafel en stress bij ouders. Het meest voorkomend probleem is dat kinderen iets niet eten als ze het niet kennen. Ook ‘stukjes’ in het eten worden door hoogsensitieve kinderen vaak als erg vervelend ervaren.  Niet gek, want eten raakt al je zintuigen en nieuwe voeding brengt heel veel nieuwe prikkels met zich mee. Het ziet er anders uit, de geur is anders en het smaakt en voelt ook nog eens anders.

Toch is het juist voor prikkelgevoelige kinderen (en volwassenen!) extra belangrijk om voedzaam te eten. Een gezonde darm zorgt namelijk voor een gezond brein, waardoor je juist beter met alle dagelijkse prikkels om te kunt gaan. Om je gevoelige kind te helpen, de stress rondom het eten te verminderen en de maaltijdmomenten aangenamer en voedzamer te maken deel ik in deze blog vijf belangrijke tips.

  1. Creëer een rustige en voorspelbare eetomgeving

Hoogsensitieve kinderen kunnen snel overprikkeld raken door geluiden, fel licht en veel beweging om hen heen. Een rustige eetomgeving kan hen helpen zich te concentreren op het eten. Zorg daarom voor een kalme, rustige plek zonder afleidingen zoals televisie, (harde) muziek, speelgoed of uitzicht op een drukke weg. Probeer ook vaste tijden voor de maaltijden aan te houden zodat je kind weet wat het wanneer kan verwachten. Voor jonge kinderen kan het werken met pictogrammen prettig zijn. Daarnaast vinden de meeste kinderen het prettig als iedereen een vaste plek aan tafel heeft. Dit zorgt namelijk ook weer voor rust in plaats van gedachtes over wie er vandaag naast je komt zitten.

  1. Let op de textuur en presentatie

De textuur van voeding is vaak een grote factor voor hoogsensitieve kinderen die eetproblemen ervaren. Experimenteer met verschillende manieren om voeding te bereiden, zoals koken, bakken of rauw serveren, om te zien wat je kind het meest prettig vindt. Houdt ook rekening met de presentatie. Veel hoogsensitieve kinderen vinden het niet prettig als verschillende soorten eten elkaar raken. Een vakjesbord kan daarbij helpen. Voor jonge kinderen er een groot aanbod maar voor oudere kinderen die een meer volwassen bord willen kan het even zoeken zijn. Kijk daarom eens bij de porseleinen fondueborden, want die zijn vaak ook beschikbaar in verschillende kleuren.

  1. Bied groente niet alleen tijdens de avondmaaltijd aan

Vaak worden groentes alleen aan het einde van de dag, bij de avondmaaltijd, aangeboden. Dit is om twee redenen niet aan te bevelen voor hoogsensitieve kinderen. Allereerst is de energie van je kind aan het einde van de dag vaak ver te zoeken. Miljoenen prikkels zijn al verwerkt en de voedingsprikkels van (nieuwe) groente kan je kind er niet meer bij hebben. Grote kans dus dat dit niet meer gegeten gaat worden.

Daarnaast speelt voorspelbaarheid en herkenning een grote rol bij het leren eten. Wanneer je kind 2 keer per dag brood eet en elke avond een andere groente te op zijn of haar bord krijgt, is er natuurlijk weinig herkenning en vertrouwen in de textuur en smaak van deze groente. De boterham is daarentegen erg vertrouwd en heeft waarschijnlijk de voorkeur. Of die voorverpakte crackertjes die altijd hetzelfde smaken. Zorg daarom dat je groente ook tijdens het ontbijt en de lunch aanbiedt, zodat je kind er vaker aan blootgesteld wordt en bovendien op dat moment meer energie heeft om nieuwe voeding te leren eten.

  1. Betrek je kind bij het maken van de maaltijd

Het betrekken van je kind bij het koken kan zijn of haar interesse in eten enorm vergroten. Laat je kind helpen bij het kiezen van recepten, boodschappen doen en eenvoudige taken in de keuken. Er bestaan ook veilige kindermessen waardoor ook hele jonge kinderen al zelf in de keuken aan de slag kunnen. Door hen te betrekken bij het kookproces, zullen ze nieuwsgieriger en meer bereid zijn om nieuwe voedingsmiddelen te proberen. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je kind de eerste stappen van leren eten doorloopt: het kijken naar en aanraken van voeding. Ook dit vergroot de kans op acceptatie en draagt bij aan het daadwerkelijk eten van de maaltijd.

  1. Leg de lat laag en introduceer nieuwe voedingsmiddelen langzaam

Deze vijfde tip is misschien wel de belangrijkste: zorg dat je de druk eraf haalt. Je kind dwingen om iets te proeven heeft een negatieve invloed op de langetermijn relatie met eten en straffen en belonen werkt vaak averechts. Juist hoogsensitieve kinderen kunnen erg gevoelig zijn voor consequenties aan wel of niet eten en het eetprobleem groter maken. Het is jouw taak om je kind voldoende voeding aan te bieden en aan te geven wanneer en waar er gegeten wordt. Je kind mag vervolgens de volgorde bepalen en bepalen hoeveel het eet. Een positieve mindset is daarbij heel belangrijk. Daarnaast is het belangrijk dat je nieuwe voeding langzaam en in kleine hoeveelheden introduceert. Je kind zal tijd nodig hebben om eraan te wennen en het te leren eten.

Prikkelverwerking

Eetproblemen komen vaak voor bij hoogsensitieve kinderen en zijn meestal gerelateerd aan prikkelverwerking. Probeer hier rekening mee te houden door voorspelbaarheid te creëren en nieuwe voeding eerder op de dag aan te bieden in plaats van enkel bij de avondmaaltijd. Het is belangrijk om geen druk te leggen op het eten van nieuwe voeding en het positief te houden aan tafel. Onthoud dat elke stap vooruit een overwinning is en je kind nu eenmaal meer tijd nodig heeft om aan nieuwe voeding te wennen. Benieuwd voor welke voedingsprikkels jouw kind gevoelig is? Download dan hier de gratis checklist.

Belangrijke dislaimer: Houdt altijd de medische gezondheid van je kind in het oog. Eet je kind zeer selectief en maak je je zorgen over de groei en eventuele tekorten? Raadpleeg dan altijd een arts, want mogelijk is er dan meer aan de hand dan moeilijk eetgedrag.

Ilona Valster is kindervoedingscoach met hoogsensitiviteit als specialisme. Het is mijn passie om opgroeiende, hooggevoelige kinderen te helpen om voedzaam te eten, naar hun lichaam te luisteren en overprikkeling, spanning en angst te verminderen. Lees meer op: www.hoogsensitiefvoedingsadvies.nl

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest