Als een vaste routine verandert, hebben veel hoogsensitieve personen daar last van.

Dagelijkse structuur

In vakanties is de dagelijkse structuur vaak weg, en dat is bijvoorbeeld zo’n periode waarin hoogsensitieve kinderen sneller van slag zijn en vaker boos of verdrietig. En misschien herken je het ook wel als volwassen HSP.

Het ontbreken van structuur is lastig voor een hoogsensitief persoon omdat je je minder goed kunt voorbereiden op dat wat gaat komen. Zeker als iemand anders opeens met nieuwe plannen komt, heb je tijd nodig om je daarop in te stellen. Je brein gaat meteen na wat het nieuwe plan betekent, wat er allemaal mis kan gaan en wat de voordelen zijn. Dat kost tijd. Tijd die de ander je vaak niet geeft, omdat die direct een antwoord of reactie verwacht. Die druk versterkt nog het gevoel van stress dat je in zo’n situatie kunt ervaren.

Routines

In periodes waarin alles anders is, kan het daarom veel rust geven als een aantal routines hetzelfde blijven.

Voor hoogsensitieve kinderen kan je bijvoorbeeld de ochtendroutine hetzelfde laten als tijdens schooldagen. Het hoeft niet op dezelfde tijd, maar dezelfde volgorde van activiteiten helpt wel veel. Zo ook voor de avond. Hecht je kind sterk aan een verhaaltje ‘s avonds? Haal dat dan op bijzondere dagen niet uit de routine! Dat veroorzaakt veel onrust. Waardoor ze vaak slechter in slaap komen.

Corona

Tijdens de Corona-periode is alles anders. Zeker nu kinderen niet meer naar school gaan.

Zorg ervoor dat je vaste momenten op de dag inplant die voor je kind herkenbaar zijn: het ochtendritueel, het fruit-moment, de lunch, de schermtijd, het avondeten en het boekje voor het slapengaan bijvoorbeeld. Ook werkt het prettig om een dag van te voren de activiteiten van de volgende dag vast (samen) te plannen. Dan is duidelijk wat er die dag gaat gebeuren.

Schema

In dit schema kun je invullen hoe de dag eruit ziet; dagschema kind Hoogsensitief.NL Ook kan je aangeven waar je kind dat gaat doen. Zie hier een voorbeeld: dagschema hs kind ingevuld. Heel handig, omdat je zo ook afspraken kunt maken over wie in welke kamer aan het werk is. Zo geef je elkaar de ruimte.

Daarnaast is het mogelijk aan te geven wat voor soort activiteit het is. Leren kun je het beste afwisselen met ontspanning en met bewegen. Naast de kolom staan icoontjes voor de soort activiteiten. Je kunt hier met je kind je eigen interpretatie aan geven, maar er zitten icoontjes tussen van eten, leren, ontspannen, bewegen, spelletjes, creativiteit, schermtijd, slapen en een applausje voor jezelf.

Complimenten

Dat applausje voor jezelf plan je wellicht niet in, maar het is belangrijk ook stil te staan bij alles wat goed gegaan is. Juist in deze onzekere en angstige tijd is het goed de successen te vieren en elkaar complimenten te geven. Dat sterkt je en zorgt voor meer verbinding. Hoogsensitieve kinderen hebben die positieve feedback zeker in deze tijd hard nodig!

Jijzelf

Ook voor jouzelf is het zoeken naar een nieuw ritme.

In dit schema kan je je eigen indeling beschrijven; dagschema Hoogsensitief.NL. En afstemmen op de andere leden van het gezin, maar toch ook je eigen behoeftes inplannen.

Omdat hoogsensitieve mensen vaak in eerste instantie bezig zijn met wat ze voor anderen kunnen betekenen, vergeten ze soms na te denken over wat goed voor henzelf is. Hoogsensitieve moeders zijn vooral bezig om hun kinderen nu gerust te stellen en thuis onderwijs te geven. Hoogsensitieve geliefden stemmen af op hun partner om te kijken wat ze voor hem/haar kunnen doen.

Maar dat zorgt ervoor dat je eigen behoeftes op de laatste plaats komen. Omdat de situatie nu zo anders is, merk je waarschijnlijk veel sneller dan anders dat je prikkelbaar en vermoeid bent en je onrustig voelt in je lichaam en je hoofd.

Om die onrust in je hoofd en lijf te verminderen kan je als hoogsensitief persoon weer nieuwe routines invoeren. Die routines geven je houvast. Een aantal tips om die in te plannen:

  1. Wat zijn die momentjes waar jij blij van wordt? Is alleen ontbijten voor jou prettig? Wil je elke dag je meditatiemoment vasthouden of wandel je graag alleen? Kies een paar momenten die voor jou essentieel zijn.
  2. Zorg dat je die momenten inplant. Laat je dagplanning niet afhangen van wat anderen willen, maar plan eerst je eigen momentjes in, voordat je inplant wat allemaal verder nog moet.
  3. Maak voor je huisgenoten duidelijk dat die momenten voor jou belangrijk zijn, en op welke momenten je eventueel wat samen met hen kan doen.
  4. Houd je ook echt aan die momenten. Je zult merken dat het je veel rust geeft.
  5. Maak ook met je gezin nieuwe routines. De vaste sport of hobby-avonden zijn verdwenen, waardoor elke dag op elkaar lijkt. Maak nieuwe routines: wandeluurtjes, spelletjesmiddagen, filmavonden.

 

Misschien herken je de behoefte aan structuur wat minder als HSP. Misschien ben je iemand die ook graag nieuwe ervaringen heeft. Vaak bestaan die kanten naast elkaar. De routine geeft je overzicht en houd je overactieve hoofd rustig. Maar tegelijkertijd heb je genoeg uitdaging nodig. Als dit voor jou zo is. Zorg er dan voor dat je dat voor jezelf inplant.

Op ons YouTube-kanaal Hoogsensitief.NL vind je video’s over het herkennen en het opvoeden van hoogsensitieve kinderen en over het hoogsensitieve brein.
Een overzicht van de best gelezen blogs over hoogsensitieve kinderen kan je ook verder helpen. Of bestel het boekHoogsensitieve kinderen; praktische leidraad voor ouders en professionals

 

Waar loop jij tegenaan in het vinden van een nieuwe routine? Deel je ervaringen of stel je vragen hieronder.

 

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest