(0592) 861 792 info@hoogsensitief.nl

Door Sannie Alblas-Smit

 

Veel HSP’ers hebben het gevoel dat zij ‘leeglopen’. Dit kan zijn door situaties of door andere personen. De vraag is, ‘wat kan ik hieraan doen?’.

Het is ten eerste belangrijk dat je een ander soort mindset creëert. Jij bent de baas over jouw energie. Dus in plaats van dat je zegt: ‘Ik word helemaal leeggezogen door die persoon’, is het eigenlijk: ‘Ik sta toe, dat die ander er met mijn energie vandoor gaat’.

Waarom is dit belangrijk? Als je het besef hebt dat jijzelf verantwoordelijk bent voor jouw energie, kom je ook tot het besef dat jij de enige bent, die dit kan veranderen. Iemand anders kun je niet veranderen. De enige die je kunt veranderen ben jijzelf.

Je neemt soms dingen waar, die niet waar te nemen zijn met je fysieke zintuigen. De een noemt het aura, de ander energieveld, persoonlijke ruimte of energetisch lichaam. Zweverig? Nee. Hoe ik het graag uitleg is als volgt. Je voelt het vaak als er iemand achter je staat, zonder dat diegene je aanraakt. Of je vriend(in) belt net op het moment dat jij aan hem/haar aan het denken was. Hou maar eens je handen op 10 cm. van elkaar. Dan voel je ‘iets’. Dat ‘iets’ is alleen niet zichtbaar en dat maakt het voor veel mensen lastig.

Hoe hou je jouw energielevel optimaal? Oefenen, oefenen, oefenen. Het klinkt héél flauw, maar leren omgaan met je energiepeil leer je niet door er boeken of artikelen over te lezen. Je zult ermee moeten spelen. Je zult nieuwe dingen moeten uitproberen, voordat je kunt zeggen dat iets niet werkt. Kom ‘out of your comfortzone‘ en geef de oefeningen een kans. Probeer het minimaal één maand vol te houden.

Tips:

1 Word je bewust van de situaties of personen je energie kosten (energievreters) en welke je energie opleveren. Dit kan simpel door elke dag een korte notitie in je agenda te zetten. Zodra je je hier bewust van bent, weet je ook wanneer je jezelf extra mag afschermen.

2 Wanneer je in gesprek bent met iemand die je energie kost, zeg tegen jezelf het volgende zinnetje in je hoofd: ‘Ik zie jou, maar ik voel mij’.

3 Plan overdag mini pauzes van drie minuten in. In die pauzes haal je een paar keer bewust adem en probeer je te voelen hoe het met je energiepeil is. Als je voelt dat die laag is, denk dan aan dingen waar je blij van wordt, zodat je je energiepeil kunt opladen.

4 Meditatie. Niet meteen zeggen dat je daar echt niets mee hebt. Geef het een kans en merk dan dat het echt werkt! Op www.youtube.com staan er genoeg. En je hoeft niet een geleide meditatie te doen. Je kunt ook vijf minuten naar buiten kijken hoe de wolken voorbij drijven of hoeveel vogels er in je tuin vliegen.

5 Je kunt je energie beïnvloeden met gedachten, beelden en gevoelens. Stel jezelf voor, dat je je energieveld dichter naar je toetrekt. Als een jas die je aantrekt. Hoe kleiner jouw energieveld, hoe minder kans dat iemand jou kan ‘leegtrekken’.

Energieveld (1)

6 Geloof in je eigen kracht. Als jij jezelf sterk voelt, zal je dat ook uitstralen. Dan ben je minder beïnvloedbaar voor de energieën van anderen.

7 Ga je naar drukke plekken zoals de stad, werk of school, scherm jezelf af. Doe dit bijvoorbeeld door:

  • je voor te stellen dat je een denkbeeldige jas aantrekt. Trek een rits denkbeeldig dicht, vanaf je bekken, tot je keel.
  • Stel je voor dat je net boven je navel een grote bloem hebt, die je blaadje voor blaadje dichtvouwt.
  • Maak een bubbel om jezelf heen en vul die bubbel puur met je eigen energie. Je mag hier creatief mee zijn. Geef jouw bubbel een kleur of versier hem met dingen waar je blij van wordt. Zoals bloemen, kaarsjes, symbolen die voor jou waardevol zijn. Maak je bubbel niet te groot, hij moet je beschermen van de energie van buitenaf.

Vergeet niet, zodra je weer thuis bent, dat je wel weer liefdevolle energie mag ontvangen van de mensen met wie je samenwoont (partner, kinderen, ouders).

Heel veel succes. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Warme groet,

Sannie