Wat is voor hooggevoelige personen fijner dan wandelen in een omgeving waar je kan ont-laden maar ook kan op-laden. Het enige wat je meeneemt is jezelf. Er zijn rustige geluiden die je zintuigen juist voeden. Er is veel groen om je heen wat ten goede komt aan rust en het openen van je hartchakra. Ook is het een perfecte manier om te aarden en je in het hier en nu te brengen. Om aanwezig te zijn in je lichaam, met elke stap die je zet. Daarbij beweeg je al je spieren, wat goed is voor je conditie, spierkracht, spijsvertering en bloeddruk. Als je dit allemaal leest, kan je eigenlijk geen reden meer verzinnen waarom je niet zou gaan wandelen.

Vooral hooggevoelige personen hebben veel baat bij wandelen, aangezien het helpt om de drukke gedachten te ordenen en tot rust te komen. Het werkt eigenlijk als een natuurlijk anti-depressiva. Na een wandeling voel je vaak dat je hoofd veel helderder is en dat goeie ideeën spontaan kunnen opkomen. Het geeft je energie, zelfs als je de wandeling begint met vermoeidheid.

Dus ik wilde hier toch een blog aan wijden, aangezien ik wandelen al jaren aan het testen ben met supergoed resultaat 😉 Ik heb een aantal tips en feitjes die ik wil delen:

Een paar tips:

Ten eerste, zorg dat je goeie schoenen hebt want niets is vervelender dan blaren krijgen tijdens je wandelen. Dan loop je niet meer ontspannen en ben je alleen maar met je pijn bezig.

Tweede tip, ga eens vaker alleen wandelen. Op deze manier kan je veel meer in het moment zijn en echt je gedachten op een rijtje zetten. Ook ben je veel meer met je omgeving bezig wat erg mindful werkt. Probeer ook echt bewust te worden van je omgeving. Een bepaalde boom, waar komt het gelfluit vandaan, hoor de wind door de bomen waaien enz.

Derde tip, kies goed waar je gaat wandelen. Ben je druk in je hoofd, is de stad misschien niet zo’n goed idee met al die prikkels. Moet je nog een stuk rijden voordat je er bent? Hoe lang is de route? Bij overprikkeling is een wandeling van 30 minuten vaak al voldoende, anders raak je misschien juist meer vermoeid.

Een paar feitjes:

  • Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Veel ouderen merken dat ze pijn hebben als ze hun gewrichten draaien, bijvoorbeeld bij het dansen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.
  • Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.
  • Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.
  • Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.
  • Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.
  • Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.
  • Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.
  • Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen.
  • Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

Dit zijn behoorlijke voordelen van wandelen. Het kan er dus voor zorgen dat we beter kunnen slapen, minder stress ervaren en minder angstig en depressief worden. En dat zijn nu net de dingen vaak voorkomen bij veel hooggevoelige personen. Ze ervaren te weinig ontspanning en krijgen teveel prikkels tot zich, waardoor ze dus meer stress ervaren en sneller ziek worden. Mijn grootste tip: laten we allemaal wat meer gaan wandelen!

Liefs Marijke

Marijke Ivangh (1982) is schrijfster van het boek “hooggevoelig-bewust-zijn” en heeft een dagboek voor hooggevoelige personen op de markt gebracht. Daarbij is zij ook ervaringsdeskundige. Wandelen, tekenen, schilderen en schrijven zijn haar passie. Zij woont samen met haar partner in Warmenhuizen en hebben 2 dochters die net als zij, hooggevoelig zijn. Daarnaast schrijft zij op haar website www.mijnbijzonderewereld.nl blogs over hooggevoeligheid en onderwerpen die betrekking hebben op het bewustzijn en is ze begonnen met het testen van producten die helpend kunnen zijn voor hooggevoelige personen. Haar ervaringen deelt zij via blogs op Hoogsensitief.NL. Ze hoopt met haar blogs en boeken mensen te inspireren en her- en erkenning te geven.

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest