Sinds mijn 21e weet ik dat ik hoogsensitief ben. Ik heb veel gelezen over het onderwerp en heb zelfs een coachingsopleiding gevolgd, gericht op hoogsensitiviteit. Je zou verwachten dat ik al mijn valkuilen ken en ook het juiste gedrag toepas om niet in een valkuil te stappen. Toch is er één eigenschap van hoogsensitiviteit waar ik moeite mee heb. Ik neem nog steeds met enige regelmaat emoties over van andere mensen. Natuurlijk heb ik het dan niet over het overnemen van positieve, energieke emoties maar over negatieve, energie onttrekkende emoties. Heb je hier ook last van? In deze blog vertel ik je wat er met mij gebeurt als ik emoties overneem en wat je eraan kunt doen.

Wat er gebeurt

 

Afgelopen week was ik op bezoek bij mijn moeder. Ik voelde mij goed, happy en energiek. Ik was eten aan het koken en wachtte op mijn moeder die nog thuis moest komen van haar werk. Terwijl ik roerde in de pan zag ik haar binnen komen. Haar gezicht sprak boekdelen. Ze was moe, geïrriteerd en zag er totaal niet happy uit. Ik voelde meteen een energieverschuiving. Van happy energiek naar geïrriteerd en somber. Ik wil er wel even bij vermelden dat ze probeert te stoppen met roken, dus ik neem het haar niet kwalijk.

Binnen “no time” zat ik in haar emotie, in haar energie. Ik was mij hier snel bewust van, alleen lukte het niet om direct weer terug te gaan naar mijn eigen emotie en energie. Hoe komt het toch dat ik me bewust ben van het overnemen van haar emotie, maar hier niet meteen een oplossing voor heb? Het liefst wil ik dan wegvluchten en weggaan, maar dat heb ik dit keer niet gedaan.

Ik neem snel emoties over van een ander, maar het overnemen van emoties van mensen die dichtbij staan is voor mijn gevoel, tien keer zo heftig. Dit keer heb ik anders gereageerd en daarom schrijf ik hier een blog over. Normaal gesproken neem ik de emoties over. Ik word ook geïrriteerd, boos of somber. Dit duurt even en dan ebt het vanzelf weer weg. Dit keer gaf ik aan dat ik haar emotie heb overgenomen. Daarmee heb ik de emotie teruggelegd waar het vandaan kwam. Het gaf direct verlichting. Ik was sneller uit deze emoties dan anders. Misschien dat dit de oplossing is?

 

Hoe bescherm je jezelf tegen het overnemen van emoties?

 

In spirituele kringen wordt weleens gezegd dat je jezelf kunt beschermen voor negatieve emoties en negatieve energieën, door jezelf in gedachten te omhullen met een beschermend wit licht. Nou, dat heb ik geprobeerd en het werkt niet voor mij. Mindfulness en meditatie helpen, omdat je meer in het het “nu” staat. Je bent dan meer geaard, waardoor je je sneller bewust bent van je eigen emoties en die van een ander.

Je kunt er dan bewust voor kiezen om dit te bespreken of je kiest ervoor om uit de situatie te stappen. Je bent immers niet verantwoordelijk voor de emoties van andere mensen. Je hoeft het niet voor de ander op te lossen of ervoor te zorgen dat de ander zich beter voelt. Voor mij een belangrijk inzicht.

Ik denk overigens niet dat je de illusie moet hebben, dat je door het toepassen van verschillende technieken nooit meer emoties overneemt van andere mensen. Volgens mij moet je dat ook helemaal niet willen. Het zou alleen wel fijn zijn, als je het overnemen van negatieve emoties tot het minimum kan beperken. Het kost namelijk best veel energie.

Linda Ronde (1986). Blogger & Lifecoach bij DivineLife in Groningen. Positieve energie krijg ik van het schrijven van blogs waarmee ik andere mensen informeer en hopelijk ook inspireer. Kijk ook eens op mijn website www.divinelife.nl.

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest