Persoonlijk Prikkel Preventie Plan (P4)

Verminder je overprikkeling met het P4

Bijna de helft van de werkende HSP ervaart dagelijks overprikkeling op de werkplek blijkt uit ons werk-onderzoek. Een recente poll geeft aan dat 43% van alle HSP elke dag overprikkeld raakt. Maar liefst 76% zegt dat het omgaan met overprikkelende situaties voor hen het meest lastig is aan hoogsensitief zijn. Mede hierdoor noemen drie op de tien hoogsensitieve personen (HSP) de eigenschap als een nadeel, zo blijkt uit onze eigen onderzoeken.

Overprikkeling

Overprikkeling is gelukkig te beteugelen. Het Persoonlijk Prikkel Preventie Plan (P4) biedt inzicht in wat of wie jou overprikkelt, maar – nog crucialer – vooral ook waar, wanneer en hoe. Met die wetenschap kan je het onder controle krijgen. Je weet wat je moet doen om meer balans te ervaren en je rustiger te voelen. Daardoor is er meer ruimte voor de mooie kanten van de eigenschap en ervaar je (net als 62% HSP) hooggevoeligheid als een groot voordeel.

Overprikkeling begint zodra je hersenen alle informatie niet meer kunnen verwerken. Feitelijk is het een disbalans tussen draagkracht en draaglast. Alle ‘data’ die je via de tien zintuigen waarneemt moet het brein ontvangen en ‘registreren’.

Door onderzoek weten we dat het hoogsensitieve brein bovendien meer gebieden benut en de connectiviteit tussen die hersengebieden intensiever is. Een hooggevoelig persoon raakt door alle ‘data’ daarom eerder overspoeld.

Nu is misschien ook begrijpelijker dat onderprikkeling inhoudt dat iemand te weinig stimuli ontvangt en verwerkt. Te weinig stimulans, te weinig uitdaging is echter evenmin goed voor mensen. Een fijn prikkelniveau is belangrijk.

Stimuli

Als je hoogsensitief bent neem je veel meer en gedetailleerder waar en verwerk je al deze informatie diepgaander. Hierdoor ben je gezegend met enkele mooie talenten. Aan de andere kant heb je vaker dan niet-HSP moeite met het ontvangen en verwerken van die omvangrijke hoeveelheid informatie.

De eerste stap om overprikkeling te voorkomen is weten hoe en waarom de stimuli je (extra) belasten. Je kan hier vervolgens rekening mee houden en ervoor zorgen dat je minder – of minder ‘storende’ – prikkels te verwerken krijgt.

Hoogsensitief zijn is een fantastische eigenschap. Maar als je overprikkeld bent, voelt dat meestal niet zo.
Kom in actie om een gezonder dagpatroon voor je zelf te ontwikkelen. Met handige invulschema’s en heldere voorbeelden.
Verminder je overprikkeling en ervaar elke dag / week veel meer balans.

Koop via bovenstaande button jouw Persoonlijk Prikkel Preventie Plan, bestaande uit 10 pagina’s uitleg, invulschema’s, voorbeelden en tips. Plus een instructievideo met toelichting.
Krijg direct via de mail jouw wachtwoord en je kunt aan de slag met jouw Persoonlijk Prikkel Preventie Plan.

Met de aankoop verklaart de deelnemer akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.

Hoogsensitiviteit bestaat! En het bestaat al zolang als de evolutie bestaat. Steeds meer onderzoeken – ook onder diersoorten – bewijzen dit. Maar liefst 20% van de bevolking is hoogsensitief. Die verhouding van 1:5 blijkt uit biologisch onderzoek zelfs doorslaggevend voor de overleving van een soort.

Gelukkig herkennen steeds meer hoogsensitieve personen de eigenschap bij zichzelf. Zelfkennis opent de toegang naar leren omgaan met de eigenschap hooggevoeligheid en te genieten van je HSP-talenten.

Het P4 is een onmisbaar instrument voor hoogsensitieve personen die willen starten met het verminderen van overprikkeling.

Prikkelbeleving

Het Persoonlijk Prikkel Preventie Plan biedt naast een uitgebreide toelichting, algemene tips ter voorkoming van overprikkeling verder drie verschillende manieren om je prikkelbeleving inzichtelijk te maken:

  • Gradatieschema; hierin vul je voor elk zintuig in welke stimuli – én in welke hoedanigheid – voor overprikkeling zorgen.
  • Proportieschema; hierin vul je in welke ‘prikkelveroorzakers’ jou overspoelen.
  • Indelingsschema; hierin vul je de gevolgtrekkingen in vanuit de uitkomsten van beide voorgaande schema’s.

Op basis van deze informatie kan je als HSP het blootstellen aan stimuli bijsturen. Bijvoorbeeld: je concludeerde dat verjaardagen je behoorlijk overprikkelen en dat je bij thuiskomst totaal overstuur en vermoeid bent.

Met die kennis besluit je om niet meer naar verjaardagen doordeweeks te gaan. Of je legt aan de jarige uit dat je na anderhalf uur weer vertrekt. En verjaardagen overslaan is vanzelfsprekend ook een optie!

De documentatie is nu beschikbaar in onze mediatheek. Naast de 10 pagina’s van het complete P4 is er ook een korte (7,5 minuut) audiovisual die uitlegt hoe ’t werkt.
Zo kun je direct aan de slag met het ontwerpen van jouw Persoonlijk Prikkel Preventie Plan en zal je meer rust en balans ervaren in je dagelijks leven.

Inzichtelijk – Eenvoudig – Gestructureerd

Door beter zicht te krijgen op je prikkelgevoeligheid en die te leren managen, ontdek je meer de mooie kanten van hoogsensitiviteit. Je krijgt meer oog voor je HSP-talenten en kunt ze makkelijker inzetten als je niet steeds overprikkeld raakt.

Hoogsensitief.NL benadert en beschrijft hoogsensitiviteit vanuit wetenschappelijke inzichten en benadrukt vooral de voordelen ervan. HSP hebben namelijk vaardigheden en kwaliteiten die het (sociale) ‘smeermiddel’ in de samenleving kunnen zijn. Bovendien helpt zelfinzicht bij het ontwikkelen van een positiever zelfbeeld.

Pin It on Pinterest