Door: Anouk Philips

En al helemaal niet met de feestdagen en de voorbereidingen daarvoor. Je wil graag zen en sereen zijn en genieten van samenzijn en kerstlichtjes. Maar voor het zover is moet er zoveel! En dan ga je maar alles door elkaar af raffelen om het af te krijgen om als een kerstengel zo vredig aan een prachtig gedekte tafel te zitten met je geliefden. Multi-tasken lijkt de oplossing. Want dat kun je toch zo goed?

Langzamer
En het is gewoonweg niet waar. Het brein kan maar een ding (dat aandacht vraagt) tegelijk. Wat er gebeurt bij multi-tasken is dat je je aandacht versnippert. Je switcht de hele tijd van het een naar het ander. Je bent niet sneller door allerlei dingen door elkaar te doen. Sterker nog: je wordt langzamer en het kost meer energie. En je raakt veel vermoeider. Dat is wetenschappelijk onderzocht en in meerdere studies bewezen (ik zal je verder niet vermoeien met voetnoten en bronvermeldingen).

Tegelijkertijd
Geautomatiseerde zaken gaan iets gemakkelijker om tegelijkertijd te doen. Denk aan: autorijden en praten met iemand die naast je zit. Maar met bellen en rijden tegelijk wordt het al een stuk lastiger. Dat komt omdat degene die naast je zit mee anticipeert met wat zich voor je afspeelt als er een moeilijk stukje verkeer aan de hand is. Maar de persoon aan de telefoon ziet dat niet, dus blijf je doorpraten en ondertussen levensgevaarlijke toeren uithalen.

Aandacht versnipperen werkt overprikkelend
Vooral als je hoogsensitief bent en meer dan gemiddeld moeite hebt om je energie bij je te houden en goed te verdelen over de dag lijkt het een goed idee om meer gedaan te krijgen met multi-tasken maar dat is het natuurlijk helemaal niet zo. Door je aandacht te versnipperen en alles door elkaar te doen raak je nog meer overprikkeld. Wat je veel beter kunt doen is mono-tasken. Klinkt toch ook heel hip? Je doet dit door taken een voor een af te handelen, door taken met aandacht te doen en zaken te plannen.

vrouw-multitaskenMaar wat doen we liever? Tja, we willen de mythe want we zijn zo druk-druk-druk en hebben geen tijd én we geloven dat het kan. Ik opperde laatst tijdens een meeting dat multi-tasken een mythe was. Een paar vrouwen reageerden als door een wesp gestoken: het was niet de bedoeling dat ik onthulde dat het niet waar is. Ik viel daardoor mijn eigen sekse af, ik verbrak de betovering, onthutste blikken vielen mij ten deel. De mannen in de ruimte grinnikten. Die hebben al langer door dat je beter met volle aandacht iets kunt doen dan als een kip zonder kop rond te rennen.

Mono-tasken
Dus… verbreek de mythe, ga niet mee in het sprookje dat vrouwen er zo goed in zijn. Doe jezelf een plezier en plán je taken, handel ze een voor een af en zet dan tevreden een vinkje op je to-do lijstje (en merk dan op dat je nog eerder klaar bent ook: dubbele winst!).

Test
Overtuigd? Of nog net niet? Doe onderstaande oefening waarin je kunt ervaren hoe multi-tasken voor jou werkt.
Wat heb je nodig? Pen en papier en de stopwatch op je telefoon.

Deel 1:
Schrijf afwisselend een letter van de zin:

ik kan multi-tasken

En een cijfer uit de reeks: 1,2,3,4,5 etc op.

Dus: i-1, k-2 enz.
En meet hoe lang je er over doet

Deel 2:

Schrijf nu eerst de zin:  ik kan multi-tasken
en daarna de reeks: 1,2,3,4,5 etc op.

Meet hoelang je er over doet

Volgens mij is het nu duidelijk!

Anouk Philips (1965) is zelf hoogsensitief, heel intuïtief en werkt als hsp coach in haar eigen praktijk. Haar missie is dat hoogsensitiviteit bekender en vooral gewoner wordt. Maar vooral dat hsp’s leren om hun hoogsensitiviteit voor hen te laten werken in plaats van het als een last te ervaren. Op www.gelukkig-hoogsensitief.nl kun je haar ebook ‘Beter omgaan met prikkels’ gratis downloaden.

Please follow and like us:

Pin It on Pinterest